Η ΕΛΛΑΔΑ ΝΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΕΙ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ (AI)
ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΜΑΣ ΣΥΣΤΗΜΑ.
ΑΣ ΤΟ ΚΑΝΟΥΜΕ ΟΠΩΣ Ο ΤΡΑΜΠ.
Γράφει ο Δημήτρης Σκουτέρης
I HAVE A DREAM….
Να προλάβει η πατρίδα μας την επανάσταση της ΑΙ. Ας μην χάσουμε και αυτήν την επανάσταση, όπως χάσαμε την Βιομηχανική. Στις ΗΠΑ ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ εξέδωσε εκτελεστικό διάταγμα για την ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης στο εκπαιδευτικό σύστημα της Αμερικής από το Νηπιαγωγείο έως το Λύκειο. Η πρωτοβουλία στοχεύει στο να καταστήσει τη γνώση της Τεχνητής Νοημοσύνης τόσο θεμελιώδη όσο η ανάγνωση και τα μαθηματικά — διασφαλίζοντας ότι οι σημερινοί μαθητές δεν είναι απλώς καταναλωτές τεχνολογίας, αλλά μελλοντικοί δημιουργοί και ηγέτες σε έναν κόσμο που βασίζεται στην Τεχνητή Νοημοσύνη.
Τι προτείνει το Εκτελεστικό Διάταγμα ΤΡΑΜΠ
Στο επίκεντρο αυτής της εντολής βρίσκεται μια νεοσύστατη ομοσπονδιακή ομάδα εργασίας. Αυτή η ομάδα θα είναι υπεύθυνη για την καθοδήγηση του τρόπου με τον οποίο η Τεχνητή Νοημοσύνη θα εισαχθεί στα σχολεία, πώς θα πρέπει να είναι το πρόγραμμα σπουδών και πώς οι φορείς του ιδιωτικού τομέα σε συνεργασία με αντίστοιχους του δημοσίου τομέα μπορούν να υποστηρίξουν αυτή τη μετάβαση. Η εστίαση δεν είναι μόνο ακαδημαϊκή - είναι στρατηγική, με στόχο την ευθυγράμμιση της εκπαίδευσης με μακροπρόθεσμους οικονομικούς-παραγωγικούς και τεχνολογικούς στόχους.
Μία από τις κύριες οδηγίες είναι η ανάπτυξη ειδικών μαθημάτων και προγραμμάτων πιστοποίησης για την Τεχνητή Νοημοσύνη, ξεκινώντας από το σχολικό επίπεδο. Αυτό σημαίνει ότι οι νέοι μαθητές θα έχουν πλέον πρόσβαση σε δομημένο περιεχόμενο σχετικά με το πώς λειτουργεί η Τεχνητή Νοημοσύνη, πώς επηρεάζει τη ζωή τους και πώς μπορούν να την αξιοποιήσουν για μελλοντικές σταδιοδρομίες.
Το σχέδιο αναγνωρίζει επίσης ότι καμία αλλαγή δεν μπορεί να συμβεί χωρίς εκπαιδευτικούς. Αναμένεται να εφαρμοστούν ειδικά προγράμματα χρηματοδότησης και κατάρτισης για να βοηθήσουν τους εκπαιδευτικούς να αισθάνονται σίγουροι χρησιμοποιώντας εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης και διδάσκοντας θέματα που σχετίζονται με την Τεχνητή Νοημοσύνη. Είτε πρόκειται για σχεδιασμό μαθημάτων με Τεχνητή Νοημοσύνη είτε για την υποστήριξη των μαθητών στην κατανόηση της αλγοριθμικής σκέψης, οι εκπαιδευτικοί θα είναι εξοπλισμένοι για να ηγηθούν από την πρώτη γραμμή.
Για να εμπνεύσει τη δημιουργικότητα και την πρακτική μάθηση, ξεκινά ένας εθνικός διαγωνισμός Τεχνητής Νοημοσύνης. Αυτός θα επιτρέψει σε μαθητές σε όλη τη χώρα να παρουσιάσουν τα έργα τους, να κερδίσουν αναγνώριση και να έρθουν σε επαφή από νωρίς με το πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην επίλυση προβλημάτων στον πραγματικό κόσμο.
Γιατί αυτό έχει σημασία—και γιατί αμφισβητείται
Η εντολή αντικατοπτρίζει μια σαφή πεποίθηση ότι το μελλοντικό εργατικό δυναμικό πρέπει να είναι εξοικειωμένο με την Τεχνητή Νοημοσύνη. Οι υποστηρικτές υποστηρίζουν ότι η έγκαιρη έκθεση είναι το κλειδί για να παραμείνουν οι ΗΠΑ παγκοσμίως ανταγωνιστικές. Κάνοντας την εκπαίδευση στην Τεχνητή Νοημοσύνη προσβάσιμη από νεαρή ηλικία, η χώρα μπορεί να δημιουργήσει έναν πιο ενημερωμένο, καινοτόμο πληθυσμό, έτοιμο να αντιμετωπίσει τις μελλοντικές προκλήσεις.
Ωστόσο, η πρωτοβουλία δεν έρχεται χωρίς κριτική. Κάποιοι ανησυχούν για την ετοιμότητα των σχολείων, ιδίως εκείνων που βρίσκονται σε υποεξυπηρετούμενες περιοχές, να υιοθετήσουν τέτοιες αλλαγές. Άλλοι εκφράζουν ανησυχίες για την εισαγωγή της τεχνολογίας στις τάξεις χωρίς να υπάρχει βαθύτερη κατανόηση των μακροπρόθεσμων επιπτώσεών της στη μάθηση και την ανάπτυξη.Συνοπτικά:
- Η Τεχνητή Νοημοσύνη ως Βασικό Μάθημα : Η πρωτοβουλία στοχεύει να καταστήσει την τεχνητή νοημοσύνη θεμελιώδες μέρος της σχολικής εκπαίδευσης—όπως ακριβώς τα μαθηματικά ή οι φυσικές επιστήμες.
- Η προσέγγιση με επίκεντρο τον εκπαιδευτικό : Η χρηματοδότηση και η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών αποτελεί βασικό μέρος του σχεδίου, διασφαλίζοντας ότι δεν θα μείνουν πίσω καθώς η Τεχνητή Νοημοσύνη εισέρχεται στην τάξη.
- Η ενθάρρυνση της Καινοτομίας : Ένας εθνικός διαγωνισμός Τεχνητής Νοημοσύνης θα δώσει στους μαθητές μια πλατφόρμα για να πειραματιστούν, να δημιουργήσουν και να ηγηθούν.
- Η εκπαίδευση που Προετοιμάζει το Μέλλον : Η εντολή ευθυγραμμίζει την εκπαίδευση με τις εξελισσόμενες απαιτήσεις της αγοράς εργασίας και τις παγκόσμιες τεχνολογικές τάσεις.
- Οι ανησυχίες σχετικά με την Ισότητα και την Πρόσβαση : Αν και φιλόδοξη, η επιτυχία αυτής της πολιτικής θα εξαρτηθεί από το πόσο καλά αντιμετωπίζει τα κενά πόρων μεταξύ των σχολείων.
Αυτή η κίνηση για την εισαγωγή της Τεχνητής Νοημοσύνης στις τάξεις μπορεί να αναδιαμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά μαθαίνουν και σκέφτονται. Η μέγιστη επιτυχία της θα έγκειται στην στη διασφάλιση ότι κανένας μαθητής δεν θα μείνει πίσω στον αγώνα προς ένα μέλλον που βασίζεται στην τεχνολογία.
Αναρωτιέμαι αν η περίφημη Συμβουλευτική Επιτροπής μας για την Τεχνητή Νοημοσύνη, στην οποία προεδρεύει ο καθηγητής Κωνσταντίνος Δασκαλάκης του ΜΙΤ θα υποβάλλει κάποιο παρόμοιο σχεδιασμό. Αναρωτιέμαι αν το πολιτικό προσωπικό της χώρας έχει ασχοληθεί με το ζήτημα αξιοποίησης της ΑΙ, αν το έχουν συμπεριλάβει στον προγραμματικό τους λόγο, αν οι διάφοροι μηχανισμοί (Υπουργεία-ΝΠΔΔ-Νοσοκομεία-σχολεία-Περιφέρειες-Δήμοι) αξιοποιούν την ΑΙ. Αναρωτιέμαι ποια κονδύλια είτε από το ΕΣΠΑ είτε από το ΕΛΛΑΔΑ 2.0 (Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας) διατέθηκαν για Έρευνα και Ανάπτυξη εφαρμογών της ΑΙ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου